Print Friendly and PDF “ΓΝΩΘΙ Σ'ΑΥΤΟΝ”: «Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω μοι την θύρα»

Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου 2012

«Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω μοι την θύρα»

«Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω μοι την θύρα»
Η φράση αυτή ανήκει στον Πλάτωνα, ο οποίος προφανώς δεν εννοούσε ότι . . . «απαγορεύει την είσοδο σ΄ όποιον δεν ξέρει γεωμετρία», αλλά ότι απαιτεί απ΄ τους συνομιλητές του.... 


... να έχουν  αναλυτικό και επαγωγικό τρόπο σκέψης,  αυστηρότητα στην κρίση του και στην διατύπωση συμπερασμάτων, απόλυτη ακρίβεια και σιγουριά στην επιλογή της αλήθειας απ΄ το ψέμα, του σωστού απ΄ το λάθος.
Ποιος είναι στ’ αλήθεια αγεωμέτρητος; Και πού δεν μπορεί να εισχωρήσει; Αγεωμέτρητος κατά τους αρχαίους έλληνες φιλοσόφους είναι αυτός που δεν κατέχει επαρκώς τις έννοιες της Δικαιοσύνης, της Ισότητας και της Ακρίβειας. Ο Πλάτωνας πρέσβευε ότι «τα γεωμετρικά σχήματα προϋπάρχουν ως ιδέες και δεν είναι δημιουργήματα του ανθρώπινου πνεύματος». Όσοι λοιπόν είναι αγεωμέτρητοι δεν μπορούν να εισχωρήσουν στις αρχετυπικές τους μνήμες και να ανακαλύψουν τις αρετές που τους διέπουν και τους βοηθούν να εκδηλώσουν τον αληθινό τους εαυτό.

Τα γεωμετρικά σχήματα έχουν ατομικότητα, μέσα από την οποία μπορούμε να εκφράσουμε τη σχέση ενός μέρους μας με το όλο. Δια μέσου των σχημάτων, της αναλογίας και της αρμονίας, μπορούν να συνδεθούν ο χώρος και ο χρόνος κατά έναν τρόπο τελείως διαφορετικό από αυτό της κοινής  αντίληψής μας για την ταχύτητα.


Η Γεωμετρία  λοιπόν μαζί με τη Γλώσσα-Φιλοσοφία και τη Μουσική (οι οποίες περιείχαν την  ιδιαίτερη τους εσωτερική γεωμετρική  δομή) αποτελούσαν τους  τρεις κύριους πυλώνες της Κλασσικής Παιδείας, ούτως ώστε  συνεργαζόμενοι να μετατρέπουν την πληροφορία σε αληθινή γνώση.  


 Δυστυχώς στη σύγχρονη κοινωνία «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αλήθειας και επί τα έτοιμα μάλλον τρέπονται.» (Θουκ. Α 20-22) . Και δυστυχέστατα το παιδευτικό μας σύστημα υπό το βάρος της κοινωνικής πίεσης, και του συγχρόνου παγκοσμιοποιημένου τρόπου ζωής, παρόλο που παρέχει τεράστιο όγκο πληροφορίας, υστερεί στην  καλλιέργεια  της κριτικής σκέψης.


1 σχόλιο: